Na čo si dať pozor pri vyúčtovaní bytu za minulý rok
Dôležité termíny, na ktoré sa oplatí myslieť
– Do 31. mája vám musí byť predložené ročné vyúčtovanie nákladov na byt za rok 2015.
– 30 dní je lehota na uplatnenie reklamácie u toho, kto vyúčtovanie vyhotovil a vlastníkovi doručil.
– Po 30-dňovej reklamačnej lehote spravidla do 30 dní sú správcom vyplatené preplatky, ale v tejto lehote musia vlastníci uhradiť aj nedoplatky
– Pokiaľ ako vlastník s predloženým ročným vyúčtovaním súhlasíte, nič nereklamujete, môžete nedoplatok vyplatiť na účet v banke ihneď po doručení.
– Nedoplatok musíte uhradiť, nakoľko prípadné reklamácie neposúvajú termín úhrady nedoplatku.
Kedy a na koho sa máte obrátiť?
Správca, družstvo, spoločenstvo
– Tí by mali byť prví, na koho sa obrátite, ak nesúhlasíte s vyúčtovaním.
– Písomnú sťažnosť treba doručiť do 30 dní od doručenia vyúčtovania.
– Správca ju musí vybaviť do ďalších 30 dní.
– Ak si vlastníci zriadili spoločenstvo vlastníkov bytov, kontrolu vykonávajú orgány spoločenstva.
– Pri družstevných bytoch vybavuje sťažnosti kontrolná komisia družstva.
Slovenská obchodná inšpekcia
– Preveruje správne rozúčtovanie studenej vody, elektriny v spoločných priestoroch, používanie výťahov alebo upratovanie bytového domu.
– Kontroluje vyúčtovanie o činnosti a finančnom hospodárení, využívanie fondu opráv a vypracovanie ročného plánu opráv.
– Od 1. mája 2014 robí aj kontrolu správnosti rozúčtovania tepla na vykurovanie a prípravu teplej vody.
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví
– Tam treba adresovať svoj podnet v prípade podozrenia, že ceny, ktoré sa platia za teplo, sú vyššie ako maximálne.
Súd
– Ak majiteľ bytu neuspel v predchádzajúcich bodoch, môže skúsiť obrátiť sa so žalobou na súd, aby rozhodol.
Na čo si dajte pozor vo vyúčtovaní
– ak nie je doručené do 31. 5., správca porušuje zákon
– do vyúčtovania patria iba náklady na bývanie, ktoré vznikli v roku 2015
– uvádzané údaje musia byť prehľadné a podrobne rozpísané na byt i dom
– pozor na fiktívne sumy za fiktívne služby
– skontrolujte počet osôb v domácnosti, ak sa počas roka zmenil
– skontrolujte si cenu služby – nesmie chýbať a musí byť v správnej výške
– poskytované služby musia byť rozpísané zvlášť s uvedením spôsobu rozpočítavania
– náklady na teplo a vodu musia byť rozpočítané na základnú a spotrebnú zložku
– výsledkom vyúčtovania je rozdiel medzi skutočnými nákladmi a skutočne uhradenými zálohami
– neuhradené alebo iba predpísané zálohové platby sa nezohľadňujú
– súčasťou je aj správa o činnosti správcu
– grafické medziročné porovnanie spotreby energie na vykurovanie a teplú vodu
– súčasťou vyúčtovania zálohových platieb je aj vyúčtovanie fondu údržby a opráv
– musí byť uvedená lehota na reklamáciu nedostatkov a chýb vo vyúčtovaní
Najčastejšie sa položky vo vyúčtovaní rozpočítavajú:
– podľa nameraných hodnôt:
– dodávky tepla na ústredné kúrenie
– dodávky teplej a studenej vody
Podľa počtu osôb, ktoré obývajú domácnosť (tzv. „osobomesiace“):
– odvoz a likvidácia odpadu
– elektrická energia v spoločných priestoroch (osvetlenie, výťah...)
– upratovanie spoločných priestorov domu
„Na byt“ alebo nebytový priestor:
– havarijná služba
– odmena zástupcovi vlastníkov
– správcovský poplatok
Podľa plochy bytu:
– zrážková voda
– ústredné kúrenie (v prípade, že vlastníci nemajú nainštalované merače tepla v bytoch)
Zdroj: Hospodárske noviny, Spokojné bývanie, Združenie správcov a užívateľov nehnuteľností